Frenz Of Tentera Negara

Selamat datang Ke Blog TENTERA NEGARA. Tulisan untuk bacaan, berdasarkan pertimbangan penulis. #IniBlogBukanKauYangPunya

Tuesday, 21 April 2015

Seberang! Bersama Rakyat Pendekatan Datuk Rosnah Shirlin cc @NajibRazak @MusaHjAman @Rosnah_ARS

11088396_898909220172890_7167505084466861412_n (1)
Datuk Rosnah santai bersama rakyat

Istilah pemimpin turun padang terutamanya bagi meninjau sendiri keadaan rakyat adalah perkara penting dan baik kepada seorang pemimpin perlu dilakukan secara berterusan... Sesibuk mana pun kita sebagai pemimpin, kita kena balik bertemu rakyat mereka yang telah memberi amanah dan kepercayaan kepada pemimpin untuk memimpin...

Banyak cara yang boleh dilakukan, seperti turun padang, santai, gotong-royong, sesi teh tarik, meja bulat, kopi-kopi dan banyak lagi istilah yang boleh dijadikan sebagai asas kepada kegiatan bertemu rakyat ini...

Saya ambil contoh apa yang dilakukan sendiri oleh seorang Ahli Parlimen Papar di Sabah merangkap Timbalan Menteri Persekutuan (Kerjaraya) iaitu Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin. Beliau yang dikenali oleh rakyat di parlimen dan kenalan-kenalan dengan pendekatan mesranya dan tidak pernah lekang dengan senyuman dilihat menjadikan kaedah turun padang dan santai bersama rakyat sebagai pendekatan beliau dalam memberikan khidmat dan bakti sebagai seorang pemimpin kepada rakyat...

Bukan senang bagi seorang pemimpin seperti beliau yang juga sebelum ini pernah menjadi Ketua Puteri UMNO Malaysia berkata program santai bersama rakyat membolehkan penduduk berkongsi masalah untuk diberi perhatian pihak berkenaan. 

“Bagi isu atau masalah kecil kita akan ambil tindakan segera, manakala perkara yang melibatkan peruntukan lebih besar akan dibawa ke agensi dan jabatan berkaitan untuk tindakan susulan,”-sumber

Dalam pada itu juga, melihat dalam keadaan parlimen tidak bersidang, beliau sentiasa memanafaatkan sepenuh penghujung minggu semasa untuk turun padang dengan mengambil pendekatan untuk bertemu penduduk-penduduk kampung ampung di Parlimen Papar. Difahamkan oleh penduduk-penduduk Papar, kaedah turun padang seperti ini sendiri telah lama dipraktikkan oleh Datuk Rosnah dan inilah diantara sebabnya beliau terus menjadi pilihan dan kepercayaan  penduduk Papar untuk diangkat sebagai seorang pemimpin...

Bukan senang bagi seorang pemimpin yang menjawat jawatan Timbalan Menteri based in  Kuala Lumpur, perlu pula mengambil penerbangan dalam perjalanan balik ke kawasan. Sesuatu yang susah tapi komitmen ini dilaksanakan dengan baik oleh Datuk Rosnah sendiri.

“Lawatan seperti ini yang sudah dibudayakan sejak saya menjadi Ahli Parlimen di kawasan ini memberi peluang kepada saya mendekati rakyat di peringkat akar umbi dan mengambil tahu setiap permasalahan yang mereka hadapi untuk diambil tindakan susulan lanjut” 
“Jika kita hadir untuk majlis resmi sahaja tidak semua rakyat dapat menghadiri dan bersama di majlis yang diadakan apalagi semasa dewan rakyat bersidang tumpuan hanya di Parlimen, justeru jika tidak ada program resmi di Kuala Lumpur saya gunakan peluang penghujung minggu turun padang dalam program santai bersama rakyat” katanya...
Beliau menyifatkan lawatan sedemikian bukan sahaja membolehkan beliau mengetahui masalah ,dan bantuan yang diperlukan malah turut menerima nasihat ‘orang lama’ khususnya para pemimpin di peringkat akar umbi 
Menurut Rosnah sebagai pemimpin masa yang ada perlu dimanafaatkan untuk rakyat tanpa perlu perlu menunggu musim pilihan raya untuk mendekati mereka sebaliknya menggunakan masa terluang bersama komuniti supaya menjalinkan hubungan mesra antara pemimpin dengan rakyat 
Katanya, hubungan itu sudah pasti boleh mengurangkan kes-kes terlepas pandang dalam setiap perkara.-sumber
JOMO: Pemimpin wanita muda seperti beliau boleh dijadikan contoh yang baik kepada pemimpin-pemimpin yang ada. Komitmen, kesungguhan, kemesraan dilihat menjadi kekuatan kepada beliau untuk terus memimpin parlimen Papar sehingga hari ini. Teruskan perjuangan demi Agama Bangsa dan Negara!

foto-foto beliau turun padang:


1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete