Frenz Of Tentera Negara

Selamat datang Ke Blog TENTERA NEGARA. Tulisan untuk bacaan, berdasarkan pertimbangan penulis. #IniBlogBukanKauYangPunya

Sunday, 12 April 2015

PM Najib Was My Hope... Tun M

BY RAHMAH GHAZALI
PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad has unleashed a scathing attack against Datuk Seri Najib Tun Razak, saying that the Prime Minister broke his promise to build a crooked bridge between Johor Baru and Singapore.  

In a four-part interview uploaded on a blog, Din Turtle, two days after Najib's television interview, Dr Mahathir responded that the Prime Minister had supported the project when he took over office from Tun Abdullah Ahmad Badawi. 

"He was my hope after Pak Lah (Abdullah) resigned. He said he would build the bridge when he became the prime minister even if Singapore opposes to it. But he didn't do," claimed the former premier. 

Dr Mahathir said he was unhappy when Najib broke his promise and appeared to "kowtow" to Singapore for not proceeding with the project. 

ADVERTISEMENT

"If Singapore does not agree to this, it is not my fault. It is our sovereign right, it is in our own territorial area, territorial waters. Half of that Causeway belongs to us. I'm not touching Singapore's side. 

"He (Najib) said he made an agreement with Singapore, where is our independence? Are we part of Singapore?" questioned Dr Mahathir. 

In a special interview with TV3 on Thursday, Najib said Dr Mahathir's attacks against him could have been triggered due to their disagreement on the crooked bridge and the 1Malaysia People's Aid (BR1M) cash handouts. 

On BR1M, Dr Mahathir insisted that "feeding people with free money" was not an answer, but creating jobs and providing education to the people was what the country needs. 

"We should create jobs for the people, give them education, train them so that they can live and make money for themselves. You can give welfare, but only to the people who are in need of welfare," he said. 

On the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) controversy, Dr Mahathir said it was better for Najib to resign now to prevent Barisan Nasional from losing in the next general election as the investigations to the company could take years to complete. 

"It has to be now because we still have two years to recover. If he doesn't go now, the Public Accounts Committee and others will be investigating the matter for the next two or three years and come GE, if he is still there, we will lose. 

"I think there will be a lot of trouble for everyone. And those who cover up, they will have to pay the price," he said, adding that there should be ‘two or three’ independent commissions to look into the matter. 

"We need ‘neutral’ people to do a thorough investigation as to where the money went. Who was handling the money? Who is this Jho Low? Suddenly he became very important. He is not a civil servant, suddenly he has such power," said Dr Mahathir.

On former police commando Sirul Azhar Umar, who was convicted of the murder of Mongolian model Altantuya Shaariibuu, Dr Mahathir said that every person who was sentenced to death has the privilege to appeal to the King or to the Sultan. 

"I was formerly a prime minister, you know. My duty is to advise the King (on whether the appeal should be granted or not)," he said.  

Dr Mahathir, who met Sirul's mother recently, insisted that the issue was not about politics.

He said that Sirul as a policeman would not kill unless he was attacked or instructed by someone.  

http://www.thestar.com.my/News/Nation/2015/04/12/Mahathir-Najib/

17 comments:

  1. Para penyokong Najib ini masih tidak sedar bahawa Tun Dr. Mahathir menegur Najib sebab Tun Dr. Mahathir sayangkan Najib, malahan selepas Najib tak dengar teguran, nasihat, maka Tun Dr. Mahathir mengkritik Najib pun bukannya nak menjatuhkan Najib sesuka hati, tetapi kerana sayangkan Najib kerana jika UMNO dan Barisan Nasional kalah dalam PRU 14, pihak pembangkang akan berkuasa, mereka akan menggali, mengorek, menyelongkar apa sahaja untuk membalas dendam terhadap Najib dan pimpinan kerajaan, sebab itulah Tun Dr. Mahathir membuat teguran, tetapi para penyokong Najib masih buta hati, tak tahu menilai yang mana racun yang mana madu.

    Bukanlah kita menuduh Tun Dr. Mahathir mahu melindung kesalahan pemimpin kerajaan sekarang ini, tetapi pihak pembangkang akan membuat apa sahaja untuk menyabitkan kesalahan kepada pemimpin kerajaan sekarang ini sekiranya mereka berkuasa kelak.

    Lihatlah apa yang jadi pada Presiden Morsi di Mesir, lepas pihak lawannya menang, pihak yang menang itu akan membalas dendam dengan melakukan penahanan politik serta perbicaraan politik terhadap Presiden Morsi dan sekutunya.

    Melihat kepada riak pembangkang ketika ini, mereka akan buat begitu jika mereka menang kelak, mereka akan pastikan UMNO ketandusan pemimpin dan mereka akan menyebabkan UMNO dan komponen Barisan Nasional tercalar teruk hingga tidak boleh bangun lagi.

    Inilah intipati sebenar kritikan Tun Dr. Mahathir terhadap Najib, bukannya menyerang peribadi Najib sebab nak merampas jawatan Perdana Menteri dari Najib, tapi kerana sayangkan negara, sayangkan rakyat, sayangkan parti, sayangkan Najib dan pemimpin UMNO dan Barisan Nasional agar tidak menjadi mangsa pembangkang jika UMNO dan Barisan Nasional tumbang dalam PRU 14 kelak. Oleh itu Tun Dr. Mahathir berusaha sedaya upaya untuk mengelakkan kekalahan UMNO dan Barisan Nasional dalam PRU 14 nanti.

    Oleh itu sedarlah dan jangan jadi bodoh menyokong membuta tuli Najib berkaitan tindakan merapunya itu. Tun Dr. Mahathir kalau nak khianat dah lama dia dedahkan semua yang dia tahu supaya Najib terus tersungkur, tapi itu akan memberi kesan kepada UMNO. Kerana belas ihsan oleh Tun Dr. Mahathir, Najib diberi peluang untuk membetulkan keadaan, tapi apa yang Najib buat dalam tempoh 3 hingga 4 tahun kebelakangan ini, makin banyak kerosakkan. Jika Najib tak mampu mengubah sikap buruknya itu, maka dia perlu diubah dengan dia meletak jawatan dan jangan musnahkan UMNO kerana sikap syok sendiri Najib itu.

    ReplyDelete
  2. Bangang yang cakap penyokong najib tak tau tun sayang najib~cukup bangang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lagi seorang manusia tolol, kalau Tun benci dengan Najib, dah lama dah Tun gerakankan usaha untuk hancurkan Najib.

      Ini bukannya soal nak menyerang peribadi Najib, tapi ini melibatkan isu negara, isu amanah, isu kepentingan rakyat, manusia tolol Anonymous12 April 2015 at 17:36 mana faham apa, sebab dia terlebih tolol.

      Kalau Barisan Nasional kalah, pihak PKR, PAS, dan DAP akan korek apa saja, gali apa sahaja, bongkar apa sahaja, selongkar apa sahaja, geledah apa sahaja untuk mencari jalan untuk memasukkan Najib dalam penjara.

      Tun Dr. Mahathir sayangkan Najib, dia tak mahu Najib jadi mangsa sebagaimana Presiden Morsi yang didendami oleh musuhnya hingga dipenjarakan.

      PKR, PAS, dan DAP akan melakukan perkara ini selepas mereka berkuasa, tujuannya adalah untuk menghancurkan kredebiliti UMNO dan Barisan Nasional pada pandangan mata rakyat, serta untuk membalas dendam terhadap kegagalan mereka selama ini untuk menumbangkan Barisan Nasional.

      Lihat di Penang dan Selangor sudahlah, baru kuasa negeri pun dah berani menyeringai tunjuk taring, tunjuk kuku, bila dah berkuasa di seluruh negara, mereka akan membaham dan mengoyak-ngoyakkan Barisan Nasional dan pimpinan Barisan Nasional termasuk si Najib itu hingga berkecai.

      Bila berbicara dengan manusia tolol, dia bukannya faham, tak apalah dia tak faham, saya faham kerana terlalu tolol dia tak faham apa-apa, yang dia tahu hanya menjadi pak turut, menyokong membuta tuli, tapi sebenarnya dia ni cerdik, cerdik yang tak berguna, iaitu menyokong Najib untuk kepentingan diri, lepas Barisan Nasional tumbang, manusia macam inilah yang akan beratur di depan pejabat DAP sebelum subuh untuk pohon jadi ahli DAP kerana nak jaga temolok sendiri tanpa mempedulikan perangainya yang macam haram jadah itu.

      Delete
  3. Sekarang ni ADUN Bukit Lada si Mat Lebai Sudin pula nak menyerang Datuk Seri Mukhriz Tun Dr. Mahathir sebab nak menjadi pecacai suruhan Najib.

    Apa kena mengena Mukhriz dengan kritikan Tun Dr. Mahathir terhadap Najib?

    Oleh itu saya juga mencadangkan agar Mat Lebai Sudin boleh berambus letak jawatan sebab menyokong pemimpin yang jenis lepas tangan dan tak tahu nak bertanggungjawab seperti Najib ini.

    Mat Lebai Sudin mungkin dah dengar 'penerangan' yang panjang lebar berjela-jela pasal 1MDB, sila Mat Lebai Sudin tolong Najib jawab, kalau tak tau nak jawab letak jawatan sebagai ADUN dan jadilah tukang lap kaki Najib sahajalah.

    Rakyat tak memerlukan pemimpin bangang dan pak turut seperti Mat Lebai Sudin ini, lebih baik letak lembu jadi ADUN daripada manusia hipokrit dan tak berguna seperti Mat Lebai Sudin ini.

    PRU 14 kau boleh babailah Mat Lebai Sudin, kau dah cari pasal dengan orang nombor satu BN Kedah, kau boleh minta beri kau bertanding kerusi di Pekan, itu pun kalau orang nak terima kau.

    ReplyDelete
  4. Bodoh benar penulis diatas. sngguh bodoh.Ramai rupanya penyembah Tun. Tak hormat lag siapa PM.Lupa kah wajib taat pemimpin dlm Islam, krn dgn cara beginilah perpecahan akan berlaku dan akhirnya musnah

    Siapa yg xsedar.. bosan dengan penyembah Tun M, mcm penyembah Nik Aziz dlm PASngok!
    tegur apa macam PR serang Najib??! Dengan Almarhum Tunku Abdul Rahman dia berseteru, dengan Tun Razak pun tak clear, dengan Tengku Razaliegh pun berperang,bersambung pula dengan Tun Musa Hitam...

    Ingat kot lepas pencen sudah berubah, lembut hati... berperang dengan Tun Abdullah seperti Pak Lah itu penjenayah sehingga dijatuhkan dengan sesuka hati.. so Najib pulak.. Najib langsung tak melawan.. tp bila tak melawan makin menjadi2.. termasuk penjilat2 penyembah TUn.

    Tun menghina dan menjatuhkan maruahnya sendiri setaraf ahli politik PR berkelulusan SPM seperti Mahfuz Omar demi menjatuhkan Najib.

    Tu rasa Mukhriz terlalu hebat sehingga dgn cara begini rakyat akan tumbangkan Najib?
    Rakyat tak bodoh sangat.. game dan skrip sama di ulang,. rakyat terutama Melayu sgt MUAK dan BOSAN dgn perpecahan percakaran ini.

    Tun M mungkin tersenyum lebar dan memuji Najib jika Mokhzani di lantik jd peneraju 1MDB.
    Wajah hatiTun semakin mencerminkan beliau tak ikhlas lagi.

    Sepatutnya peluru banyak untuk serang pembangkang.. dakyah2 PR yg bertali arus. tp Tun tak kisah. Dia lebih minat untuk jatuhkan Najib pula...

    TS Muhyiddin takkan selamat jg sbb warning sign telah jelas.. barang siapa tak kut telunjuk Tun..atas alasan Maha Munafik... " Tun tegur sebab sayang parti"?? bunuh anak sendiri kemudian cakap sbb syg itulah sebab bunuh?

    Penyembah Tun.. hentilah dr berjiwa taaksub dan sesat sperti peyembah2 berhala zman Jahiliyah..
    Zaman berubah. yang baik takkan terhapus dengan tipu helah..

    Dlu tipu helah jatuhkan PakLah berjaya... tp Insya Allah kali in Tun takkan berjaya jatuhan Najib dan Mkhriz takkan naik sebab dia pun gagal di Kedah..

    Allah Maha Kuasa. bkn Tun Mahathir!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyembah Tun, penjilat Tun, penyembah berhala ... begitu cara kamu memperkukuhkan argument atau hujah2 kamu?
      Memang zaman dah berubah ... jangan libat dan cemarkan nama Tuhan dalam penulisan kamu yang tidak bersih.
      Kenshin Battosai

      Delete
    2. hello.. lu tak reti bace ke?
      anon 18.52 lu mabuk ke?

      Delete
    3. izham mohd12 April 2015 at 17:54 dan Anonymous13 April 2015 at 11:14 isu yang dibangkitkan oleh Tun Dr. Mahathir bukanlah isu peribadi Najib, itu semua isu yang berkaitan dengan negara. Malahan isu-isu itu juga dibangkitkan oleh rakyat termasuklah dari UMNO dan parti komponen Barisan Nasional juga.

      Tuduhan melulu kamu berdua menunjukkan kamulah 'penyembah' Najib yang menunggu projek dan wang rasuah ditabur ibarat beruk mat yeh yang terhegeh-hegeh dan tergedik-gedik menunggu pisang ditabur ke tanah.

      Kejahilan kamu berdua sangat menyerlah kerana kamu berdua sendiri tak mampu menjelaskan apa yang diutarakan oleh Tun Dr. Mahathir, tetapi kamu berdua hanya merapu yang bukan-bukan menyokong membuta tuli. Orang yang menyokong membuta tuli ini adalah golongan bodoh yang tak tahu menilai, sebab itulah dia pakai main hentam sokong sahaja, sebab dirinya bodoh, tak tahu apa-apa, dungu, bebal dan seangkatan dengannya.

      Isu 1MDB dah makin panas, malahan dengan bebanan hutang 1MDB yang makin meningkat kerana perlu membayar faedah yang tinggi, sedangkan nak bayar faedah pun tak mampu, inikan pulah hutang pokok yang berbilion ringgit itu? Malahan pengurusan dana oleh Jho Low itu, siapakah Jho Low? Dia ini pegawai di 1MDBkah? Bagaiamana orang luar dengan sesuka hati menguruskan dana 1MDB, apakah pegawai di 1MDB termasuklah penasihat, pengerusi, presiden, pegawai atasan semuanya bodoh tak tahu menguruskan dana 1MDB hinggakan orang yang bukannya sebahagian dari 1MDB seperti Jho Low itu pula yang menguruskan dana 1MDB? Mengapakah dilantik orang-orang bodoh menjadi pegawai atasn di 1MDB?

      Isu ini sahaja pun kamu tak boleh jawab, tetapi nak menyalahkan orang yang mengkritik Najib pula. Kami mengkritik Najib kerana tidak mahu negara ini jahanam disebabkan cara Najib yang caca marba tunggang langgang menguruskan negara ini dengan teruk. Kami tak mahu kerana masalah ekonomi akibat perbuatan Najib ini menyebabkan rakyat tidak menyokong Barisan Nasional.

      Keutamaan Tun Dr. Mahathir dan kami para penyokong Tun Dr. Mahathir adalah untuk menyelamatkan Malaysia dan rakyat Malaysia serta untuk mempertahankan UMNO dan Barisan Nasional sebagai parti pentadbir di Malaysia.

      Kalau Najib dan kuncu-kuncunya nak melingkup, itu mereka punya pasal, izham mohd12 April 2015 at 17:54 dan Anonymous13 April 2015 at 11:14 nak joint melingkup dengan Najib dan kuncu-kuncunya itu pun dipersilakan, tak ada sesiapa nak halang, lantak koranglah.

      Tetapi kekuatan ekonomi Malaysia, keselamatan Malaysia, kekukuhan Malaysia serta kemakmuran dan kesejahteraan rakyat tidak akan kami perjudikan semata-mata kerana nak menyokong membuta tuli pemimpin yang tak bertanggungjawab serta tak boleh diharap, dan lepas tangan seperti Najib itu.

      Malahan kekuatan dan kekuasaan Barisan Nasional sebagai parti pentadbir Malaysia perlu dipertahankan, ini keutamaan kami semua, bukannya macam izham mohd12 April 2015 at 17:54 dan Anonymous13 April 2015 at 11:14 serta pengampu Najib yang lain yang mengampu untuk memenuhkan temolok sendiri serta tidak pedulikan apa yang akan berlaku kepada negara dan rakyat.

      Delete
  5. dengan semua org Tun M bemusuh.. jdi siapa yg ta betul?
    Bahlol2 penjilat Tun bkn blh pikir lg kesan semua ini..buta hati.
    Jilat Tun mcm Tun tu Nabi.. esok Tun berak korang pegi tadah dengan pinggan lah bahlol2 penjilat Tun M. KIta tak taksub pada Najib tp jgn jdkan taksub pd Tun menghalalkan kerosakan UMNO dan Melayu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hhang lagi bodo, sembah najib , dpt prijek ka?

      PM buat salah, kita kena tegur.

      Delete
    2. Betol ke nama lu izham ni? Bunyi macam Jho Low jer.... Dah abis lom duit free 700 juta tu?

      Delete
    3. izham mohd12 April 2015 at 18:45, sila jawab ini:

      Isu 1MDB dah makin panas, malahan dengan bebanan hutang 1MDB yang makin meningkat kerana perlu membayar faedah yang tinggi, sedangkan nak bayar faedah pun tak mampu, inikan pulah hutang pokok yang berbilion ringgit itu? Malahan pengurusan dana oleh Jho Low itu, siapakah Jho Low? Dia ini pegawai di 1MDBkah? Bagaiamana orang luar dengan sesuka hati menguruskan dana 1MDB, apakah pegawai di 1MDB termasuklah penasihat, pengerusi, presiden, pegawai atasan semuanya bodoh tak tahu menguruskan dana 1MDB hinggakan orang yang bukannya sebahagian dari 1MDB seperti Jho Low itu pula yang menguruskan dana 1MDB? Mengapakah dilantik orang-orang bodoh menjadi pegawai atasn di 1MDB?

      Biasalah, typical pengampu Najib hanya tahu menyalak sahajalah, bukannya tahu nak menjawab soalan pun.

      Delete
  6. Rakyat cuma nak tau persoalan seperti yang dibangkitkan oleh Tun Kepada Najib.Salah ke? Jawab lah lebih details ......! Rakyat tak ada peluang nak tanya? Dah nasihat orang ramai rakyat jangan percaya sangat kepada media-media sosial termasuk blog-blog, banyak tak betul,fitnah...macam-macam lah. Habis tu cammana......?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, Tun Dr. Mahathir tanya soalan dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris, Najib faham kedua-dua bahasa itu. Malahan Tun Dr. Mahathir bukannya mensyaratkan Najib bercakap dalam bahasa panda untuk menjelaskan apa yang diutarakan mengenai isu 1MDB dan Altantuya itu pun.

      Jadi apa sangat yang begitu susah Najib nak menjawabnya? Selalunya orang salah akan mengelakkan diri dari menjelaskan sesuatu isu, macam Anwar, melalut meraban semasa perbicaraannya, Najib pun dah satu spesis dengan Anwar inilah.

      Delete
  7. sebagai mantan pm,ahli umno & rakyat biasa, memang tepat mahathir mempersoalkan isu2 yg juga ramai rakyat biasa tertanya2. Ringgit Msia jatuh menjunam,hutang makin banyak,kos hidup begitu tinggi masa ini, mahathir dah tak tahan lagi dan memberi tekanan pada najib.

    ReplyDelete
  8. pentaksub2 Tun M masih ramai.. gerun jugak... sbb mereka ini gamaknya yg menangkan UMNO...

    aku ingat Nik Aziz je tinggalkan legasi pentaksub PAS
    rupanya Tun lagi hebat.. penyembah2 yg sanggup berperang..hancurkan parti..
    Najib ni org ke berepa puluh yg Tun nak jatuhkan?

    asalkan hasrat Tun jd kenyataan..
    ayuh.. penyembah Tun.. ayuhh hancurkan Najib.. sekali dgn org Melayu.. janji Tun PUAS!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan soal taksub atau tidak, tapi ini melibatkan wang negara, melibatkan ekonomi negara, melibatkan kehidupan rakyat, jangan jadi jahiliah tak tentu hala menuduh yang bukan-bukan pula.

      Isu 1MDB itu, Tun Dr. Mahathir membangkitkannya kerana melibatkan kos yang sangat besar yang boleh meruntuhkan ekonomi Malaysia jika tak diuruskan dengan betul, dari RM 42 bilion sekarang dah jadi RM 45 bilion, itu baru hutang pokok, tak masuk faedahnya yang bayar kepada Goldman Sachs sebanyak 10% dari hutang itu, itu bukannya bayar faedah, tapi bayar kos pengurusan, kalau 10% dari RM 45 bilion, sudah RM 4.5 bilion, kemudian syarikat milik Jho Low yang boleh pula gunakan dana 1MDB buat pelaburan itu dan ini, masalahnya sekarang ini adalah siapakah Jho Low itu, dia itu pegawai atau kakitangan di 1MDBkah? Apakah pegawai di 1MDB termasuklah penasihat, pengerusi, presiden, pegawai atasan semuanya bodoh tak tahu menguruskan dana 1MDB hinggakan orang yang bukannya sebahagian dari 1MDB seperti Jho Low itu pula yang menguruskan dana 1MDB? Mengapakah dilantik orang-orang bodoh menjadi pegawai atasn di 1MDB?

      Kamu boleh terangkan isu ini secara ilmiah berserta bukti serta membuktikan bahawa 1MDB ini memang berfaedah kepada Malaysia dan rakyat Malaysia dan tidak memudaratkan ekonomi Malaysia? Jika kamu boleh berikan penjelasan dan jawapan yang benar dan itu semua tidak memudaratkan Malaysia, maka saya akan menyokong Najib sekarang juga.

      Delete