Frenz Of Tentera Negara

Selamat datang Ke Blog TENTERA NEGARA. Tulisan untuk bacaan, berdasarkan pertimbangan penulis. #IniBlogBukanKauYangPunya

Saturday, 8 February 2014

Harga Rumah Naik Siapa Mahu Jawab? @NajibRazak



Malam tadi aku duduk diskus dengan beberapa ahli akademik, dalam banyak-banyak topik perbincangan aku tertarik dengan isu harga rumah dan barang yang kian meningkat... Yalah! Dalam keadaan sekarang harga rumah kita lihat memang tak masuk akal... naik secara mendadak...

Masalah yang timbul kepada orang Melayu yang majoritinya kerja makan gaji... Kita asyik menyalahkan kerajaan walhal hakikatnya kerajaan telah beri macam-macam insentif untuk bantu Melayu/Bumiputera ini... yang peliknya, bantu salah tak bantu pun salah...

Kenaikan harga rumah sebagai contoh perlu dilihat kepada 'player' yang terlibat dengan industri ini... kebanyakan developer hampir kesemuanya orang cina... yang supply barang untuk buat rumah pun hampir kesemua orang cina... orang Melayu beli rumah... Tapi dalam keadaan harga rumah yang tidak masuk akal ketika ini adakah orang Melayu/Bumiputera yang majoritinya makan gaji ini mampu untuk beli rumah...?

Ada dikalangan Melayu ini suka sangat meletakkan permaslahan ini berpunca dari kerajaan... mana-mana kerajaan pun, adakah boleh bantu kita untuk dapatkan rumah... kita lihat saja di Selangor dan Pulau Pinang sebagai contoh, kalau kerajaan negeri berkenaan mampu, sepatutnya mereka wujudkan inisiatif bagi memberi peluang kepada orang Melayu ini memiliki rumah... Tapi apa jadi? Harga rumah di negeri ini pun mencanak naik...

Bila kerajaan nak letakkan harga syilling ada pula pemaju buat protes kononnya bisnes mereka rugi, walhal ketika ini mereka mengaut keuntungan yang banyak...

Apa yang aku nak katakan di sini, politik mana pun kita, akhirnya kita yang tentukan kehidupan kita... Apa yang kita buat untuk bantu diri kita sendiri?

Tak perlu salahkan itu dan ini, tabya diri kita adakah kita mampu menyara kehidupan kita... kepada orang muda, daripada asyik sibuk berpolitik sana sini, deminstrasi sana sini, persoalannya, apa yang kamu buat untuk kehidupan kamu? Orang lain tidak akan bantu, kerana ketika ini setiap orang bertanggungawab untuk menyara kehidupannya sendiri... mungkin sekarang darah muda tidak merasa lagi, bayangkan jika sudah ada tanggungjawab? Apakah kamu bersedia? Atau terus menyalahkan kerajaan atas alasan tak berkebajikan...?

jomo: sedarlah... jangan terlalu percaya dengan janji politik, kerana akhirnya, berpolitik untuk tingkatkan kualiti kehidupan adalah tanggungjawab kita sendiri... tapi, kerajaan jangan pula lepas tangan!
posted from Bloggeroid

2 comments:

  1. Masalah bila kononnya nak pendapatan tinggi, paksa majikan bg gaji tinggi, sudahnya kos pembuatan, kos servis, kos upah, pd semua peringkat naik, peniaga juga nak pendapatan lebih tinggi, kalau tak, tak berbaloi meniaga, mk semua kos terjumlah terbeban kpd pengguna akhir, kitalah jugak. Nak komplen apa lg, terima je la !

    ReplyDelete
  2. hahaha..kenapa tidak berniaga??kos barangan di malaysia dikawal oleh cina!!mcm mana nak suh org kite berniaga sedangkan harga yg kita terima lebih mahal dr cina!!jadi klu dah berniaga sudah tentu harga lebih mahal dari cina!!sape nak beli harga mahal..last2 kedai bungkus!!kenapa aku salahkn kerjaan??kerana program bantuan yg diberikan umpama melepas batuk ditangga..hanya untuk statisti si atas kerja..realitinya tidak sama spt yg dibentangkan
    .sampi kiamat pn kita xkn dpt memegang ekuiti 20%..yg byk pandai berckp!!xkisahla prof ke dr ke..semuanya ckp pakai air liur!!klu suh dibuat pn alamat bungkus!!ada cara nak jadikan kita pemegang ekonomi negara..bkn susah..ni kerja org politik yg ada kuasa..antara nak membantu org melayu@membiarkan cinabeng terus pegang ekonomi..

    ReplyDelete