Friends Of Jomo Malaya

Isi dan Maklumat penulisan adalah berdasarkan pandangan penulis tentang sesuatu isu. Ianya terbuka kepada sebarang idea/pandangan. Walau bagaimanapun, Penulis tidak akan bertanggungjawab di atas apa juga komen anda... TQ

Saturday, 18 February 2012

WAH PENARI?: "Apa Benda Yang Di Calit Pada Dahi Anwar tu...?"



"Apa dah jadi dengan Pemimpin Islam pada hari ini...? Menghormati dan dipergunakan adalah dua perkara yang berbeza... Apa nak jadi dengan Pak Nuar ni kan...? Demi Undi...? Demi Apa...?"

PANAS! Wajib Baca! "Sejarah Perjuangan Ayahanda UiTM"


Siapa tidak kenal dengan YBhg. Dato' Prof. Ir. dr. Sahol Hamid Abu Bakar... Pejuangan Melayu yang kini berkhidmat dengan Universiti Teknologi MARA sebagai Naib Canselor UiTM... Kepimpinannya yang dilihat penuh dengan perancangan dan matlamat jelas dalam membawa UiTM iaitu Universiti terbesar di Malaysia kearah peringkat yang lebih tinggi...

Beliau sangat dihormati dikalangan staf dan pelajar... Cara beliau mendekati pelajar telah menimbulkan senario baru dalam budaya UiTM sehingga pelajar sendiri menggelarkan dirinya sebagai Ayahanda (gelaran untuk seorang bapa)... Penglibatannya dalam Media Baru juga menjadi penyebab beliau mudah didekati oleh semua warga UiTM... malahan difahamkan, alumni UiTM juga menyukai cara pentadbiran beliau... Yang menakjubkan, ketelusan pentadbiran yang diamalkan oleh beliau telah menjadi panduan yang sangat berguna bukan sahaja dikalangan staf malahan pelajar juga...

YBhg. Dato' Prof. Ir. dr. Sahol Hamid Abu Bakar Pulang Ke Gagang;

Pelantikan Prof Dr Sahol juga boleh diibaratkan sebagai sirih pulang ke gagang memandangkan beliau telah berkhidmat lebih 30 tahun di universiti itu dalam pelbagai kapasiti antaranya ketua Jabatan Kejuruteraan Awam, Dekan dan Ketua Kampus UiTM Pulau Pinang. Jawatan terakhir beliau di UiTM ialah sebagai timbalan naib canselor (akademik) sebelum dipinjamkan ke Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia pada tahun 2008. [Wawancara di dalam]

Malah Prof Dr Sahol merupakan anak kelahiran UiTM sendiri. Beliau adalah graduan kejuruteraan awam UiTM, menyertai universiti itu pada tahun 1971 sehinggalah tamat pengajian diploma lanjutan kejuruteraan awam pada tahun 1976.

Beliau terus kekal di UiTM sebagai tenaga pengajar di Sekolah/Fakulti Kejuruteraan.
Pada tahun 1980, Prof Dr Sahol berjaya memperolehi dua ijazah sarjana sains serentak - satu dalam bidang kejuruteraan awam dan satu lagi dalam bidang ekonomi daripada Colorado State University, Amerika Syarikat.

Dan pada tahun 1992, beliau memperolehi ijazah sarjana kedoktoran dalam kejuruteraan awam daripada University of Sussex, United Kingdom. Dengan kelayakannya itu, beliau telah diterima sebagai seorang jurutera profesional oleh Lembaga Jurutera Malaysia. Beliau juga diterima sebagai Fellow di Institution of Engineers, Malaysia (1999) dan Fellow di Academy of Science, Malaysia (2003).

Pada masa yang sama beliau juga merupakan segelintir daripada tenaga pengajar dari Malaysia yang dilantik sebagai profesor di universiti antarabangsa. Setiap tahun sejak tahun 2000, Prof Dr Sahol mengajar beberapa kursus pada peringkat ijazah lanjutan dan mengawalselia program penyelidikan Phd di Universiti Stuttgart, Jerman.

Di atas sumbangannya itu, beliau akan menerima ijazah doktor kehormat daripada Universiti Stuttgart pada November depan. Sebagai tenaga staf akademik UiTM pula, Prof Dr Sahol bertanggungjawab dalam merancang, menyelia dan melaksanakan pembinaan 9 bangunan utama dan kampus termasuklah menara kembar 20 tingkat Kompleks Kejuruteraan UiTM, Masjid UiTM dan Hotel UiTM.

Beliau juga bertanggungjawab merancang, menyelia dan membina kampus Pahang, Melaka, Terengganu, Sarawak, Perlis dan Pulau Pinang. Ketika beliau dilantik untuk mengetuai kampus Pulau Pinang, Prof Dr Sahol telah memperkenalkan program mendekatkan kampus dengan masyarakat melalui program tuisyen kepada murid-murid sekitar yang dikendalikan oleh pelajar UiTM sendiri.

Program ini menjadi sangat terkenal sehinggakan ketika perasmian kampus Pulau Pinang oleh perdana menteri, lebih 12,000 orang telah membanjiri kampus berkenaan. Dengan kepakaran yang beliau ada, Dr Sahol telah dilantik untuk mengetuai Pejabat Pengurusan Program Kementerian Pengajian Tinggi yang bertanggungjawab untuk mentransformasikan universiti awam negara.

Program Apex iaitu Program Pemacuan untuk Kecemerlangan atau Accelerated Program for Excellence yang mana Universiti Sains Malaysia (USM) telah terpilih sebagai universiti yang pertama untuk menerajui program ini adalah merupakan salah satu daripadanya.

Beliau juga bertanggungjawab merangka Pelaksanaan Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) dan juga agenda kritikal pengajian tinggi yang merupakan antara komponen terpenting pelan tersebut.

Pada masa yang sama, Prof Dr Sahol juga bertanggungjawab memperkenalkan program ePMO iaitu satu sistem yang dapat menjejaki perkembangan pelan strategik pengajian tinggi yang dilaksanakan oleh semua universiti awam negara termasuk KPI Kementerian. (mstar website)

WAWANCARA KHAS MSTAR DENGAN VC BARU UITM

SEBAGAI sebuah Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) terbesar di Malaysia, Universiti Teknologi MARA (UiTM) kini akan terus memperkasakan graduannya supaya menjadi pilihan utama dalam sektor industri.

Bakal Graduan UiTM bukan hanya diterapkan dengan kemahiran dalam bidang pekerjaan, malah turut menguasai tiga elemen utama iaitu, keusahawanan, teknologi dan inovasi sebagai nilai tambah sebelum memasuki alam pekerjaan hingga mampu menjadi kapten dalam industri.

Prof Datuk Dr Sahol Hamid Abu Bakar dilantik menjadi Naib Canselor UiTM yang baru berkuat kuasa 1 Januari menggantikan Tan Sri Prof Dr Ibrahim Abu Shah yang telah tamat tempoh perkhidmatannya pada 31 Disember lalu.

Menurut beliau, bagi memperkasakan UiTM, sebanyak 200 program baru bakal ditawarkan bagi merealisasikan matlamat melahirkan graduan yang versatil dan kompetetif.

Ikuti wawancara Pengarang Bersekutu mStar Online, Rozaid A. Rahman dan wartawan, Ariffuddin

Ishak, bersama beliau bagi mengupas mengenai pembaharuan yang bakal dilakukan oleh universiti berkenaan.

mStar: Apakah penilaian awal Datuk mengenai UiTM pada ketika ini?

Sahol Hamid: UiTM di bawah Tan Sri Ibrahim Abu Shah telah maju dengan baik dan gunakan apa yang dilakukan oleh beliau sebagai satu landasan untuk membaiki UiTM ke peringkat yang lebih tinggi.
Saya juga anak UiTM, jadi peralihan kuasa ini adalah daripada seorang abang kepada seorang adik. Tan Sri dan saya sama-sama bekas pelajar UiTM, malah sama-sama bekerja di sini. Peralihan ini seperti dalam satu keluarga. Saya cuba menjalankan tugas saya dengan baik supaya nama UiTM akan harum.

mStar: Apa pendekatan yang bakal Datuk gunakan bagi mencapai matlamat itu?

Sahol Hamid: Dari segi kaedah pengurusan, konsep saya ialah bekerja secara berkumpulan, kita akan bekerjasama dengan semua pegawai di setiap peringkat untuk membawa pembaharuan. Yang pentingnya bila saya jumpa orang-orang atasan di kementerian, maklum balas yang saya dapat ialah mereka mahu melihat kepada perubahan. Saya akan bawa perubahan yang baru supaya UiTM akan diletak di peringkat yang lebih tinggi.

mStar: Antara perubahan yang akan diperkenalkan?

Sahol Hamid: Kalau kita lihat kebanyakkan universiti, akan mengeluarkan graduan yang akan bekerja di sektor swasta dan juga kerajaan masih mereka dianggap sebagai pekerja. Jadi konsep baru UiTM adalah untuk melahirkan pekerja, maknanya untuk melahirkan kapten dalam industri. Jadi kita akan mengubah kurikulum untuk melahirkan usahawan inovatif.

Dengan adanya konsep-konsep sebegini, kita mahukan pelajar UiTM yang bakal menjadi graduan yang dilengkapi dengan ciri-ciri ini supaya mereka dipilih sebagai pilihan utama untuk bekerja.
Dan daripada golongan ini, akan ada yang mampu naik ke peringkat yang lebih tinggi, itu yang kita katakan sebagai kapten dalam industri. Ini adalah satu pendekatan baru yang akan kita bawa di UiTM.
Selain itu, kita juga akan mewujudkan beberapa program-program baru yang mungkin bercorak ijazah berkembar contohnya perakaunan dan undang-undang adalah program yang tak pernah ditawarkan sebelum ini.

Mungkin juga program kewangan dan undang-undang, ataupun ekonomi dan undang-undang atau ada banyak kombinasi yang ada... ini adalah pembaharuan baru. Kita juga akan memperkenalkan program baru seperti detektif perubatan... saya ada 200 program baru yang boleh kita tawarkan.

Tujuan saya ialah untuk letakkan pelajar UiTM sebagai pilihan pertama majikan. Perubahan perlu berlaku. Perubahan ini bukan sahaja di kalangan, ia juga perlu berlaku di kalangan pensyarah. Saya akan usahakan supaya pensyarah-pensyarah UiTM diberi latihan industri supaya mereka mendapat lebih pengalaman. Saya akan bawa industri kepada UiTM dan banyak kerjasama akan diadakan antara UiTM dan industri.

Dengan adanya penglibatan industri dengan UiTM, universiti ini akan menjadi tempat yang dituju oleh majikan untuk mendapatkan graduan-graduan yang mahir bukan sahaja dalam bidang akademik tapi juga dari segi cara berkerja.

mStar: Bagaimana penerimaan para pensyarah apabila Datuk mengumumkan cadangan untuk membuka 200 program baru di UiTM?

Sahol Hamid: Setakat ini bila saya lontarkan cadangan ini kepada jawatankuasa eksekutif, mereka kata ia adalah sesuatu yang drastik. Tapi saya kata bukan drastik, tapi deras sikit. Kita memang terpaksa deras sikit untuk kebaikan negara dan majukan bangsa sendiri.

Kita perlu ada perubahan yang drastik. Kalau kita masih dengan program-program lama, dalam masa beberapa tahun akan datang, dunia akan berubah dan matlamat negara tidak akan tercapai.
Bagi mencapai matlamat negara, anak-anak Melayu dan bumiputera mesti ke depan.

mStar: Boleh Datuk jelaskan tentang program detektif perubatan? Adakah ia sama dengan sains forensik?

Sahol Hamid: Selama ini memang dah ada pengajian dalam bidang sains forensik di UiTM, jadi sekarang kita akan pergi lebih jauh dari itu. Program detektif perubatan akan lebih menjurus kepada bidang yang lebih khusus ke arah perubatan. Program-program ini akan ditawarkan di peringkat diploma dan ijazah sarjana muda.

mStar: Bila program-program ini akan mula ditawarkan dan adakah UiTM sudah bersedia dari segi fasilitinya dan tenaga pengajar?

Sahol Hamid: Kita akan mula tawarkan pada pengambilan Jun ini, tenaga pengajar kita boleh mencari pakar daripada luar negara. Kita sudah bersedia kerana pada tahun pertama pelajar akan belajar subjek sains tulen dahulu, jadi sudah pasti kita ada masa untuk mendapatkan tenaga pengajar.

Begitu juga dengan program ijazah berkembar, kita mampu menawarkan pada pengambilan Jun ini. Ia
mudah sahaja, contohnya program arkitek, kurikulum asalnya memang kita, apa yang perlu dilakukan ialah kita cantumkan sahaja pada tahun ketiga atau keempat pelan pengajian.

Konsepnya ialah kita masukkan program kedua itu sebagai elektif. Saya nak bina satu masyarakat yang diterima dengan mudah oleh industri. Selain itu tambahan masa pengajian adalah perlu, mungkin program asalnya ialah empat tahun, tapi dalam masa lima tahun pelajar itu akan tamatkan program keduanya serentak. Jadi dengan cara ini kita letakkan pelajar UiTM ke satu tapak di depan.
mStar: Bilakah sasaran Datuk untuk mendekatkan UiTM dengan industri?

Sahol Hamid: Setakat ini bukan semua pensyarah ada pengalaman industri, boleh dikatakan bilangannya masih sedikit. Insya-Allah mulai hari ini (Selasa), saya telah memberi arahan dalam mesyuarat untuk mulakan program latihan industri iaitu bukan sahaja pelajar, malah juga di kalangan pensyarah.

Mungkin juga bagi sistem kenaikan pangkat para pensyarah, pengalaman dalam industri akan diambil kira. Bagi pensyarah yang berminat dalam bidang penyelidikan, mereka akan pilih industri yang bersesuaian dengan kajian mereka.

Dalam bidang kejuruteraan contohya, saya rasa susah untuk saya mengajar pelajar-pelajar saya untuk menjadi jurutera jika saya tak ada pengalaman dalam bidang industri. Sama juga dalam bidang perakaunan, kalau belajar berdasarkan buku sahaja, ia tidak cukup.

mStar: Mengenai program ijazah berkembar, bila ia akan dilaksanakan?

Sahol Hamid: Saya sudah mengeluarkan arahan kepada Timbalan Naib Canselor Akademik supaya perkara ini dimulakan dengan segera dan ia akan dimulakan dari sekarang. Kita tak boleh tunggu lagi, ia perlu dijalankan dengan secepat mungkin.

mStar: Sebelum ini Datuk merupakan Pengarah Pusat Pengurusan Program di Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), bagaimana Datuk boleh gunakan pengalaman yang ada untuk pastikan UiTM mencapai sasaran yang diinginkan oleh kementerian?

Sahol Hamid: Tugas saya dua tahun di KPT adalah untuk melihat perkembangan setiap universiti. Jadi saya dapat peluang melihat tiap-tiap universiti dari segi kekuatannya. Saya dapat peluang berbincang dengan semua Naib Canselor dari segi pelan strategi dan sebagainya. Jadi pengalaman saya ialah berdasarkan pengalaman 20 universiti. Saya boleh aplikasikan pengalaman saya ini untuk memajukan UiTM.

mStar: Datuk mempunyai pengalaman luas dan jalinan kerjasama yang baik dengan University of Stuttgart, Germany, bagaimana Datuk boleh gunakan pengalaman itu untuk mengantarabangsakan UiTM?

Sahol Hamid: Masa di KPT saya dah mulakan, apabila saya sendiri bawa Universiti Sains Malaysia (USM) apabila mereka dipilih untuk menjadi universiti Apex ke sana. Saya perkenalkan Naib Canselor USM dengan universiti. Mereka mendapat pengalaman tentang bagaimana nak capai tahap universiti terbaik seperti itu. Saya juga bawa Universiti Malaysia Pahang (UMP) untuk adakan kerjasama, jadikan kalau saya boleh buat untuk universiti lain, untuk UiTM lebih dari itu saya akan buat.

Hari ini adalah hari pertama saya di UiTM, sudah ada lima orang profesor dari University of Stuttgart sudah ada di sini untuk adakan kerjasama. Jadi saya rasa mudah bagi saya untuk bawa pihak-pihak di peringkat antarabangsa kepada UiTM.

mStar: Kontrak Datuk sebagai Naib Canselor ialah selama dua tahun, mungkin Datuk ada meletakkan tempoh tertentu untuk menilai perkembangan pencapaian Datuk sendiri?

Sahol Hamid: Selepas berbincang dengan menteri, penilaian saya ialah setiap enam bulan. Dan setiap enam bulan juga saya ada letakkan sasaran tertentu untuk dicapai. Saya sediakan senarai perkara-perkara yang perlu dilakukan. Dengan adanya senarai semakan itu, dan sasaran juga ditetapkan, insya-Allah saya akan kejar sampai ia berjaya. Dalam dua tahun, insya-Allah apa yang perlu dicapai akan tercapai.

mStar: Datuk juga merupakan tulang belakang kepada program universiti Apex, adakah Datuk mempunyai hasrat untuk menjadikan UiTM sebagai sebuah universiti Apex?

Sahol Hamid: Insya-Allah, kalau UiTM boleh berkerja kuat dan ada perancangan, UiTM pun boleh capai tahap itu. Mungkin dalam tempoh lima tahun atau mungkin juga sepuluh tahun... kemungkinan itu ada dan kriteria untuk mencapainya memang saya ada. Itu akan menjadi objektif saya membawa UiTM ke tahap kelas dunia. Bila kita dah capai carta 100 dalam senarai universiti terbaik dunia, maka tercapailah tahap universiti Apex.

mStar: Adakah selepas ini UiTM akan membuka peluang kepada kaum bukan bumiputera untuk melanjutan pengajian di universiti ini?

Sahol Hamid: Perkara itu merupakan satu polisi yang bukan berada di bawah tangan saya. Setakat ini polisinya hanya untuk kaum Melayu dan bumiputera... dan bagi saya elok ia dikekalkan begitu. (Sumber asal DI SINI) - Sumber

JOMO kata: UiTM Sangat Beruntung punyai Seorang Naib Canselor semacam beliau... Semoga Beliau terus mamcu UiTM kearah yang lebih cemerlang dimasa akan datanag! TAHNIAH UiTM!!!

"UiTM Sentiasa DiHatiku..."

BANGANG! "Tak Boleh Serang TPM, Bini jadi Mangsa...?"

"Beginilah kehidupan pembangkang.... tiap-tiap kerjanya hanya mencari isu saja... Tak ada isu pembangkang dikira mati...? Sampai venda yang tiada, diada-adakan... Betul-betul tak ada etika dalam penulisan.... Lagi bagus cuci kain daripada menulis...."

Sumber

JOMO Kata: "Inilah dia raja putar alam.... Dah bapaknya raja putar... anak-anak pun nak jadi sama... huhu"

PANAS! "Ustaz fathul Bari Di Tahan di IPK Selangor...?"

Jangan salah Faham dulu... Ustaz Fathul Rupanya di Tahan memberi ceramah di IPK Selangor selama sejam....ehe -Abu Aqif Studio

PANAS! "Isu India: Rupanya Nurul Izzah Penyebab Segalanya...?"


"ketidak-sebuluan" Pak Nuar dan Izzah terus menerus menjadi perhatian ramai dalam Negara ini... Secara jelas, orang PKR pun dah tahu, tapi, pura-pura tak tahu... Betul tak? Ini kes berlau di Brickfield....

Pernahkah anda lihat rupa seorang yang bercita-cita nak jadi Perdana Menteri berterabur cabut bila rakyat datang minta tolong. Kalau tak pernah lihat, tengok saja muka Anwar Ibrahim, yang bergegas belah dalam sambutan majlis gegar Wilayah di Brickfields.

Ceritanya begini.

Seperti yang diceritakan sebelum ini, kehadiran Anwar dengan anaknya yang juga diangkat menjadi Bakal Perdana Menteri oleh kuncu-kuncu PKR (berapa banyak Bakal PM la ko punya family ni daa..) di Taman Seri Sentosa begitu hambar, siap dijerit-jerit pula oleh budak Cina PKR sendiri.


Mengikut jadual, Anwar sepatutnya selepas dari Tmn Seri Sentosa, terus ke Majlis di Brickfields tepat jam 4 ptg dalam gerak-gempurnya ke kawasan-kawasan Parlimen KL pada Hari Wilayah itu.


5 khemah disediakan di Brickfields dgn jangkaan 3,000 tetamu akan hadir.

Jika di Tmn Seri Sentosa, 10 khemah disediakan dgn jangkaan 5,000 dtg tapi hanya sekitar 350 yang hadir (kehadiran 7% dari jangkaan), di Brickfields pula kehadirannya pula dikira sukses untuk Program Nurul Izzah iaitu sekitar 300 org yang hadir dari jangkaan 3,000 orang (10%).


Itupun di Brickfields patut pukul 4 mula tapi Anwar dtg lambat pasal kosong, so dia pusing2 tunggu org ramai sikit. Bila orang tak ramai-ramai juga, ramai org luar yg dipaksa bergegas datang. Banyak agaknya dr Bkt Bintang, sebab nampak ramai yg pakai baju PKR Bkt Bintang.


Semasa Anwar berucap, terdengar laungan dari pengundi India, "you la penipu", "tipu kaum India".

Tapi yg paling mahal sekali ialah peristiwa semasa Anwar nak masuk kereta.

Sebelum masuk kereta, ada pakcik tua bawak baby dgn anak 18 tahun selamba datang jumpa Anwar mintak duit, "datuk seri, pls help me, want money".


Anwar jem, dan terus taichi pakcik tua ni pada kuli barunya Naib Presiden PKR N.Surendran. Anwar sendiri cepat-cepat masuk kereta dan belah. Lepas dia belah, Surendran bagi pakcik tua tu RM100. Tapi entah apa yang jadi, Surendran marah2 pakcik tu, tinggikan suara.


Entah apa yg Pakcik tu mintak tak lah dengar sangat, tapi Surendran suruh pakcik tu pergi ofis Nurul Izzah, Pusat Khidmat PKR di Lembah Pantai. Pakcik tu balas balik, dia kata dia dah 2 kali undi pakatan, dah banyak kali pergi ofis Nurul tapi tak dilayan. (Apa lah, orang Pusat Khidmat PKR ni pemalas ke hapa?)


Semasa itulah anak Pakcik tu tadi, yang menjadi tajuk Artikel ini, bersuara lantang,

Apa kata anak pakcik tu?

Selamba je anak dia cakap di depan orang ramai,

"appa i told you already appa, y u ask for help from pkr, they'll never help you, better ask from bn lah"

Jem kepala otak semua penyokong PKR di situ.

Dan yang tambah syoknya ialah bila Anwar belah, habis semua yg datang tadi dalam 300 orang, belah sekali. Tinggal lah 25-30 org.


Nurul yang memang dijadualkan berucap pun mula lah berucap, tapi tinggal
25-30 org je dgr Nurul.

Nurul oh Nurul, inilah akibatnya bila pandai berjanji dan bercakap, tapi kerja tak ada, pemalas, tahu nak glamer di luar negeri.

Memang lingkuplah nampaknya Nurul Izzah kena penangan Raja Nong Chik pilihanraya kali ini.-BeritaLembahPantai
Pisau

JOMO Kata: "Memang pun patut izzah tak dapat restu bapak... Bapak pun dah dapat restu Allah kan...?"

PANAS! Macam-Macam! "DiKurung 8 Minggu sebab Curi Ayam...?"


Seorang warga Kanada mengurung anaknya yang berusia 21 tahun di dalam kotak kayu selama lapan minggu. Selama dua bulan, Johan melakukan semua kegiatan di dalam kotak berukuran 1,8X2,7 meter itu. Dia boleh berkomunikasi dengan orang luar melalui lubang kecil.

David Knelsen, seorang penganut Kristian Mennonite yang tinggal di Bolivia, mengatakan, Johan anaknya patut dihukum kerana mencuri tiga ekor ayam.

Johan langsung membantahnya. “Saya pergi, dan ketika pulang mereka marah. Beberapa orang mengikat saya lalu memasukkan saya ke dalam kota ini lapan minggu lalu,” katanya kepada akhbar tempatan.

Polis datang ke rumah keluarga Knelsen setelah mendapat maklumat tentang pengurungan itu pada Khamis (16/6/2011). Mereka memaksa Knelsen mengeluarkan anaknya . Beberapa media tempatan melaporkan Johan juga dihukum kerana menggunakan handset.

Begitu kotak itu dibuka dan Johan keluar dari dalamnya, terlihat beberapa botol berisi cairan berwarna kekuningan dan dua buah bantal. Menurut Johan, botol itu berisi air kencing.

“Saya makan dan tidur di sini. Melakukan semuanya di sini. Makan dan minum, dan mandi di sini,” kata Johan.

Pendakwa setempat, Ever Merida, cukup geram setelah mengetahui kes itu. “Menyiksa anak secara fizik dan mental merupakan pelanggaran undang-undang Bolivia,” kata Merida. - Sumber
JOMO Kata: Alahai... Jangan Jadi Pencuri... jangan juga cari ayam... Ok! :)

Friday, 17 February 2012

PANAS! SIAPA RASIS?

Dari Blog TSS





"Ingatkah Kita Kisah DAP ini??? Lu Fikirlah sendiri jika dia jadi pemimpin Malaysia.... malas nak cakap!"

"NAFSU Adalah Segalanya...?"

JOMO sering ingatkan, manusia diakhir zaman ini penuh dengan ujian daripada Allah s.w.t.... dari sekecil-kecil ujian hinggalah sebesar-besar ujian diberikan kepada kita... hanya orang-orang yang beriman akan dapat mengambil ikhtibar daripada ujian diberikan... Kita bagaimana???
contoh.....

Ni lagi, Foto yang JOMO dapat dari sebuah blog mengenai 'kerakusan' wanita dan lelaki  berpelukan sampai tak ingat... Apa yang menyedihkan, wanita dalam gambar ini adalah bertudung... Susah nak kata...

Cumanya peringatan untuk kita termasuk diri JOMO sendiri, apabila kita membawa nama Agama cubalah praktiskannya... Contoh akhlak terbaik adalah akhlak Rasulullah...

JOMO kata: Ingat! banyak sifat mazmumah dalam diri kita yang kita sendiri tidak sedar walaupun luarannya kita nampak sepeti orang alim... dalamannya? Hanya kita yang tahu... Itu urusan kita dengan yang Maha Esa!!!

berubah untuk menjadi lebih baik....

PANAS! 'Azhar Idrus Fitnah, Ustaz Fathul Bari Jawab.."

SAMUR SABAH! Lubuk segala Lubuk....

SIPITANG (Sabah) 16 Feb. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan Projek Ammonia Urea Sabah (Samur) Petronas bernilai RM4.5 bilion, sebagai pembuka tirai kepada satu era baharu untuk negeri Sabah dan rakyatnya.
"Projek Samur bukan calang-calang projek. Projek ini merupakan projek berskala dunia, yang akan dibina di Sipitang ini,” kata Najib ketika berucap pada majlis pecah tanah projek itu, di sini hari ini.
Turut hadir ialah Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Datuk Shamsul Azhar Abbas dan Pengerusi Petronas Chemicals Group Bhd, Datuk Wan Zulkiflee Wan Ariffin.
Najib berkata, nilai eksport dari kilang yang akan menghasilkan 1.2 juta tan urea setahun ini, dijangka mencecah US$4.8 bilion setiap tahun.
"Kita dapat bayangkan apabila Projek Samur ini terlaksana, ia bererti kawasan Sipitang ini berada dalam ambang perubahan yang besar. Detik transformasi langsung yang begitu mendadak dalam beberapa tahun akan datang,” katanya.
Perdana Menteri berkata, kawasan seluas 2,000 ekar sudah dikenal pasti untuk dimajukan sebagai kawasan industri minyak dan gas serta industri sampingannya di sekitar Sipitang.
Beliau juga berkata, pemilihan Sipitang juga adalah berikutan kedudukan strategiknya berdekatan Kota Kinabalu dan Brunei serta potensi laut dalamnya. — BERNAMA

JOMO Kata: TAHNIAH kepada kerajaan yang memerintah (BN) kerana terus membantu rakyat Sabah dalam memajukan negeri ini... Bersama kita ambil peluang keemasan ini....


PANAS! "Inikah Manusia Rupanya Anjing...?"

Sekadar gambar yang JOMO dapat dari seorang rakan FB jomo rujuk ini.

Sekadar Hiasan....

JOMO Kata: "Apakah ini rupanya orang yang menyerupai anjing nanti di padang Mayshar...? Masy'Allah... Hanya Allah yang Maha mengetahui segalanya... Dihari Jumaat ini marilah kita berfikir sejenak... Dunia ini hanya sementara... Bersamlah kita untuk mengangkat darjat diri kita kepada Allah dengan memperbanyakkan amalan... Bersatulah kita atas NAMA ISLAM!!!" AllahuAkbar....!!!

p/s: Peringatan untuk diri sendiri juga....

Thursday, 16 February 2012

TOLONG Jangan Politikkan! "Sokong Ana Raffali..."

Kad Kahwin Ana....

Setiap manusia mesti inginkan perubahan dalam hidupnya... Perubahan itu mestilah dari yang buruk kepada yang baik... dari yang baik kepada yang lebih baik... macam tulah cerita penya AnaRaffali ni... Beliau inginkan perubahan dalam hidupnya... Jadi, kita sesama muslim dan sesama insan kenalah beri sokongan kepadanya...

Ana raffali atau nama sebenarnya Ana Nurhidayah Binti Mohd raffali juga difahamkan akan melangsungkan perkahwinannya pada 25 Februari 2012 ini... TAHNIAH! Sorang demi sorang Artis kita berkahwin... Eloklah tu, demi mengelakkan daripada fitnah dan umpatan orang kan....

Isu bertudung!

katanya...

“Soal bertudung bukan untuk dibuat main dan Ana sendiri tidak pernah menganggap ini sebagai trend atau fesyen. Keputusan ini juga bukan atas desakan keluarga atau sesiapa, tetapi ia disebabkan atas rasa ingin menjadi Muslimah yang lebih baik,” katanya yang menerima sokongan keluarga dan bakal suami terhadap penghijrahannya itu.

jadinya, tak perlulah kita nak politikkan yer... Ini pilihan dia, dan pilihan dia adalah yang terbaik untuk dia... summber lain baca MS

JOMO Kata: "Cuma pesanan JOMO untuk Ana... Kalau dah berubah tu, janganlah jadi segelintir orang tu, bila dah berubah terus  tak tengok ke belakang lagi... Ditinggalkan terus kawan-kawan di belakang... Bukan nak berdakwah secara baik, tapi, dihina lagi ada... Islam itu Syumul... Berdakwahlah secara berhemah bukan meramaikan lagi musuh... Apapun, JOMO SOKONG ANA!!!..."

PANAS! "Sama dan Beza... ini Manusia Apa...?"

Artikel ini sangat menarik sumber JOMO perolehi dari sahabat seperjuangan Keris7Lok untuk kita tatapi dan baca bersama....

Oleh Zaini Hassan

"SAYA mempunyai hubungan masam-manis dengan Dr. Mohd. Khir Toyo, bekas Menteri Besar Selangor dua penggal. Beliau kini didapati bersalah atas satu kes membabitkan sekeping tanah yang mahu dijadikan tempat tinggalnya selepas persaraan.

Tanah rumah itu menjadi kontroversi yang mengheretnya ke mahkamah dan dijatuhkan hukuman penjara sembilan bulan. Tanah yang dibeli dengan hutang bank itu turut dirampas.

Dr. Khir ternyata tenang. Beliau tidak gelabah. Beliau tidak membawa parti bersamanya menentang keputusan undang-undang. Beliau juga tidak membawa orang-orang UMNO bersama-sama menemaninya. Beliau tidak menghasut para pelajar untuk menyokongnya.

Dr. Khir, yang menjadi MB selama dua penggal, berseorangan. Dulu semasa beliau menjadi MB, saya pernah menghentam beliau dengan kes Bukit Cerakah, penerokaan tanah-tanah di Seksyen U10 Shah Alam sehingga mengakibatkan taman botanik di sebelahnya terjejas teruk. Kini tanah-tanah residensial di situ menjadi cukup bernilai tinggi.

Semasa isu itu sedang panas, beliau dan konco-konconya memarahi saya. Pelbagai tuduhan dilemparkan oleh orangnya ke atas saya. Tapi kemudian kami berbaik semula. Sebagai wartawan, saya tidak ambil hati. Begitu juga beliau.

Pendek kata perwatakan Dr. Khir cukup tenang. Mungkin kerana asas kuat agama dan sifat orang kampung yang ada di dalam jiwa dan dirinya, doktor gigi itu tidak meloncat ke sana ke mari.

Untuk rekod, jawatan MB Selangor ini cukup keramat. Sudah tiga orang MBnya menghadapi tuduhan di mahkamah -- termasuk Harun Idris dan Muhammad Muhd. Taib (Mat Taib). Harun dan Mat Taib kemudiannya membawa diri. Harun sudah meninggal dunia dan Mat Taib jarang-jarang kelihatan dalam dunia politik.

Namun, bukan semua orang bersifat seperti mereka. Mereka tidak memporakperandakan negara angkara bala yang menimpa mereka itu. Mereka reda.

Anwar Bin Ibrahim sebaliknya, yang terlalu menonjolkan imej baik, warak, intelek, pandai, bijak, tidak pula begitu.

Dia juga menghadapi perbicaraan mahkamah. Bukan sekali, tapi dua kali. Sisa-sisa hidupnya kini bergelumang dengan perbicaraan mahkamah. Jika sekali bolehlah dikatakan fitnah, tapi sudah masuk dua kali apakah juga fitnah? Apa hebatnya sangat Anwar sehingga acap kali orang mahu memfitnahnya? Mungkin di mata Amerika Syarikat dia hebat.

Keputusan perbicaraan kes liwat membabitkan seorang pemuda Saiful Bukhari Azlan akan diketahui pada 9 Januari 2012 ini. Kempen untuk menyelamatkan Anwar kini rancak dijalankan.

Jika dulu Anwar membawa slogan Reformasi, kini dia membawa slogan Revolusi pula.

Pelajar-pelajar universiti akan digembling sekali lagi untuk membuat angkara pada tarikh yang dikenali sebagai 901 itu.

Saya masih ingat di zaman refomasi dulu. Satu KL kecoh dengan demonstrasi jalanan. Harta-harta awam dimusnahkan. KL lumpuh. Kebetulan Naib Presiden Amerika, Al Gore yang berada di KL turut menuang minyak dengan menyokong kumpulan itu. Pelajar-pelajar universiti, rata-ratanya dari UIA, UM, UKM berhimpun dan membuat kecoh.

Setelah keadaan reda menjelang tengah malam, saya dengan beberapa rakan bercadang keluar minum sambil meninjau keadaan di Kampung Baru. Kami keluar dengan Pajero pejabat. Apabila tiba di lampu isyarat antara Masjid Kampung Baru dan Pusat Perubatan Kampung Baru, sekumpulan pemuda yang rata-rata pelajar universiti tiba-tiba memekik Utusan, Utusan, Utusan. Kami tidak perasaan ada logo Utusan di pintu Pajero itu.

Beratus-ratus mereka mula rapat ke arah kenderaan kami. Ekoran gema laungan Hancur Utusan, Hidup Reformasi semangat menjadi ganas. Pajero kami dibaling dengan batu. Kami bernasib baik kerana kenderaan itu tidak dilontar dengan bom api, molotov cocktail oleh pelajar yang hilang waras. Pemandu kami cepat menyelamatkan kami memecut masuk ke dalam Balai Polis Dang Wangi.

Itu kejadian lebih 10 tahun lalu. Kini pelajar-pelajar tersebut – termasuk yang membaling batu menembusi tingkap Pajero itu – sudah menjawat pelbagai jawatan tinggi dalam kerajaan, mahupun swasta. Perasaan mereka kini tidak lagi memberontak seperti dulu. Mereka kini sudah boleh menilai baik dan buruk, hitam dan putih serta siapa sebenarnya Anwar Bin Ibrahim.

Kini pelajar-pelajar yang mentah, pasca-10 tahun reformasi, digunakan sekali lagi. Mereka menggunakan NGO pelajar universiti.

Anwar sendiri mengadakan perjumpaan dan dialog dengan anak-anak muda mahasiswa itu di kediamannya di Bukit Segambut pada 23 Disember lalu. Hadir lebih kurang 100 orang.

Antara intipati perjumpaan, Anwar mahukan mahasiswa tegas dan lantang memperjuangkan hak rakyat.

Persoalannya hak siapa? Hak rakyat atau hak Anwar sendiri? Timing beliau serta kempen-kempen 901 itu cukup membuktikan dia cuba menarik para pelajar itu untuk membuat kacau bagi menyelamatkan dirinya pada 9 Januari ini.

Satu lagi persoalannya apakah beliau sudah mengetahui kes liwat itu tidak akan menyebelahinya?

Majlis perjumpaan itu diadakan selepas Anwar selesai berjumpa dengan sekumpulan kononnya puak reformis dan ahli-ahli akademik. Siapa ahli-ahli akademik itu saya tidak boleh sebutlah.

Sebelum majlis bermula Anwar telah membaca puisi bertajuk Takut 66, Takut 98 hasil karya Taufik Ismail. Taufik ialah seorang penyair Indonesia terkenal. Dia salah seorang daripada puluhan budayawan dan seniman Indonesia yang mencetuskan Manifest Kebudayaan pada tahun 1966. Golongan ini menerbitkan antologi puisi diberi nama Angkatan 66. Angkatan inilah yang mencetuskan revolusi menentang rejim Sukarno. Sukarno pada masa itu dikuasai oleh PKI - Parti Komunis Indonesia.

Semangat 1966 di Indonesia dan reformasi 1998 di KL itulah yang mahu dibangkitkan semula oleh Anwar. Anwar mahu samakan Najib dengan Sukarnokah?

Mood mahasiswa yang mendengar bacaan puisinya di perjumpaan itu cukup membara dan bersemangat. Anwar memang terkenal sebagai seorang yang pandai membakar semangat kemarahan orang.

Difahamkan esok, jam 11 pagi bertempat di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru satu kempen Bebaskan Anwar 901 bertemakan Tolak Fitnah 2, Lawan Konspirasi akan dilancarkan.

Tetapi difahamkan juga, ia dibatalkan di saat-saat akhir kerana ramai pemimpin bercuti dan tiada sambutan dari Pas dan DAP.

Benarlah Anwar dan konco-konconya sedang merancang satu lagi reformasi. Kali ini atas nama revolusi, setelah reformasi dulu gagal. Matlamatnya ialah untuk menyelamatkan tengkuk Anwar sendiri.

Itulah Anwar yang kita kenali. Dia umpama anak nakal yang jika ibu bapa marah atas kesalahannya, dia akan memberontak bagi menegakkan kebenarannya yang salah itu.

Secara logik tiada siapa yang akan memfitnah Anwar buat kali kedua.

Kes liwat pertama dulu tidak dinafikan berlaku oleh mahkamah. Kini negara dan dunia sedang menanti kes liwatnya yang kedua pula dengan seorang pemuda bernama Saiful Bukhari Azlan.

Saiful dalam facebooknya menulis: Saya reda apa jua keputusan. Akan terus doa, istiqamah dan sabar.

Anwar sebaliknya gelabah. Anak-anak muda digunakan untuk menjadi perisainya – buat kali kedua. Itulah uniknya Anwar Bin Ibrahim berbanding dengan tokoh-tokoh yang lain."

PANAS! "24 Protokol YAHUDI Kita Wajib Tahu..."

"Protokol PertamaCara memerintah sebaik-baiknya ialah dengan menggunakan kekerasan dan keganasan bukan dengan perbincangan ilmiah. Hak itu terletak kepada kekuatan. Siapa kuat, dialah berhak, kerana dalam hukum alam, kebenaran terletak dengan kekuatan. Sesungguhnya politik tidak sesuai dengan akhlak. Pemerintah yang berpandukan moral bukanlah ahli politik yang bijak. Mereka yang ingin memerintah, mestilah pandai menggunakan tipu helah dan matlamat menghalalkan cara. Minuman keras haruslah digunakan untuk mencapai tujuan itu.

Protokol Kedua

Bantuan-bantuan yang diberikan oleh bangsa yahudi melalui agen-agen Yahudi akan memperkuatkan kaum yahudi. Yahudi akan memerintah bangsa lain seperti bangsa itu memerintah negaranya sendiri, tanpa disedari bahawa mereka telah berada di bawah genggaman yahudi. Ketua pentadbir yang dilantik untuk mengatur pentadbiran negara, mestilah terdiri daripada orang-orang yang berjiwa budak, yang mudah diarah untuk kepentingan Yahudi. Melalui akhbar, Yahudi menggerakkan fikiran orang ramai serta mengambil kesempatan untuk mendapatkan emas, meskipun dari lautan darah dan airmata. Pengorbanan adalah perlu, kerana setiap nyawa dikalangan yahudi berharga seribu orang bukan Yahudi.

Protokol Ketiga

Yahudi akan menjadikan negara bukan Yahudi, sebagai gelanggang pertelagahan manusia yang boleh membawa huru hara, seterusnya menybabkan kemerosotan ekonomi. Yahudi akan berlagak sebagai penyelamat dengan mempelawa masuk ke ‘pasukan kita' iaitu Sosialis, komunis dan lain-lain yang dapat memberi ruang kepada Yahudi untuk menguasai bangsa bukan Yahudi. Dalam alam fikiran Yahudi, wajib ditanam perasaan bahawa semua haiwan itu (bukan bangsa Yahudi) akan tidur nyenyak apabila kenyang dengan darah. Ketika itulah senang bagi Yahudi memperhambakan mereka.

Protokol Keempat
Bangsa Yahudi mestilah menghapuskan segala bentuk kepercayaan agama serta mengikis daripada hati orang bukan Yahudi prinsip ketuhanan dan menggantikannya dengan perkiraan ilmu hisab serta lain-lain keperluan kebendaan. Fikiran orang bukan Yahudi mestilah dialihkan ke arah memikirkan soal perdagangan dan perusahaan supaya mereka tidak ada masa untuk memikirkan soal-soal musuh mereka. Akhirnya segala kepentingan akan jatuh ke tangan Yahudi.

Protokol Kelima

Sekiranya ada di kalangan orang bukan Yahudi cuba mengatasi bangsa Yahudi dari segi sains, politik dan ekonomi, maka bangsa Yahudi mestilah menyekat mereka dengan cara menimbulkan pelbagai bentuk perselisihan sehingga wujud konflik sesama mereka. Kesannya, mereka mengambil keputusa untuk tidak mencampuri permasalahan tersebut kerana ianya hanya difahami oleh orang-orang yang memimpin rakyat sahaja.

Protokol Keenam

Untuk memusnahkan perusahaan bangsa bukan Yahudi, ialah dengan cara merosakkan sumber pengeluaran dengan memupuk tabiat membuat kejahatan dan meminum minuman keras di kalangan pekerja, serta mengambil langkah menghapuskan orang orang terpelajar dari kalangan bangsa bukan Yahudi. Semua bangsa bukan Yahudi mestilah dipastikan menduduki mertabat kaum buruh yang melarat.

Protokol Ketujuh
Orang-orang Yahudi wajib menabur fitnah supaya timbul kekacauan, pertelagahan dan permusuhan di kalangan manusia. Bila timbul penentangan terhadap bangsa Yahudi, maka wajiblah orang Yahudi menyambutnya dengan peperangan secara total di seluruh dunia.

Protokol Kelapan

Pemerintah Yahudi akan dikelilingi oleh segolongan besar ahli-ahli ekonomi dan orang Yahudi sendiri akan dikelilingi oleh ribuan ahli-ahli korporat, jutawan dan usahawan.

Protokol Kesembilan
Yahudi akan mendirikan kerajaan diktator dengan membuat dan melaksanakan undang-undang yang tegas, iaitu undang-undang yang akan membunuh tanpa pengampunan. Yahudi akan merosakkan moral pemuda-pemuda bukan Yahudi dengan menanamkan teori-teori palsu dan ilmu-ilmu yang batil.

Protokol Kesepuluh
Yahudi akan membawa masuk racun ‘Liberalisma' ke dalam negara-negara yang bukan Yahudi supaya menggugat kestabilan politik. Pilihanraya diatur supaya boleh memberi kemenangan kepada pemimpin-pemimpin yang dapat bertugas sebagai agen yahudi dalam melaksanakan rancangan rancangan Yahudi.

Protokol Kesebelas

Bangsa Yahudi menyifatkan diri mereka sebagai serigala dan bangsa lain sebagai kambing. Bagi mereka, Yahudi merupakan bangsa yang terpilih dan mereka bertebaran ke atas muka bumi ini sebagai satu rahmat. Berada di perantauan atau negara asing yang nampak sebagai kelemahan, sebenarnya mencerminkan kekuatan yang dapat membawa bangsa itu ke pintu kekuatan di seluruh dunia.

Protokol Kedua belas

Yahudi akan mengubah pengertian tentang kebebasan atau kemerdekaan dengan mentafsirkan istilah itu sebagai mengamalkan apa-apa yang diperkenalkan atau dibenarkan oleh undang-undang sahaja. Kalau bangsa bukan Yahudi diberi permit menerbitkan sepuluh akhbaratau majalah, maka bangsa Yahudi mesti menerbitkan 30 akhbar atau majalah. Perkara ini amat penting kerana ia adalah alat untuk mengubah fikiran rakyat.

Protokol Ketiga belas

Bagi memastikan kejayaan usaha-usaha memonopoli dan mempercepatkan proses keruntuhan, maka bangsa Yahudi hendaklah menghapuskan golongan korporat dari bukan bangsa Yahudi di samping mengadakan spekulasi dan menyebarkan projek mewah, pesta-pesta serta pelbagai bentuk hiburan lain di kalangan bangsa bukan Yahudi kerana semua ini akan menelan kekayaan mereka. Untuk mengalih perhatian orang bukan Yahudi daripada memikirkan persoalan politik, maka agen Yahudi hendaklah membawa mereka kepada kegiatan-kegiatan hiburan, olahraga, pesta-pesta, pertandingan kesenian, kebudayaan dan lain-lain lagi.

Protokol Keempat belas

Para filosuf Yunani mestilah membincangkan kekurangan-kekurangan serta mendedahkan keburukan agama-agama lain. Para penulis Yahudi harus menonjolkan tulisan-tulisan pornografi iaitu mengadakan sastera yang tidak bermakna, kotor dan keji.

Protokol Kelima belas

Apabila mendapat kekuasaan, bangsa Yahudi akan membunuh tanpa belas kasihan terhadap setiap orang yang menentangnya. Setiap pertubuhan yang merancang untuk menentangnya mestilah dihukum dan ahli-ahlinya dibuang negeri. Oleh itu, mesti didirikan sebanyak-banyaknya ‘FREMASONIC LODGE' iaitu tempat-tempat pertemuan rahsia orang orang Yahudi.

Protokol Keenam belas
Yahudi akan mendirikan universiti mengikut rancangan yang begitu tersusun. Pensyarah-pensyarah akan mendidik dan membentuk para pemuda supaya menjadi manusia yang patuh kepada pihak berkuasa (Yahudi). Bagaimanapun, ajaran-ajaran mengenai undang-undang negeri dan politik tidak akan diajar kecuali beberapa orang sahaja yang dipilih kerana kebolehan mereka.

Protokol Ketujuh belas
Yahudi meletakkan kehakiman dalam bidang yang sempit dan terhad. Guaman akan melahirkan orang-orang kejam, tidak berperikemanusiaan dan mempunyai tabiat buruk untuk mencapai kemenangan bagi orang yang dibelanya, walaupun terpaksa menghancurkan semangat keadilan dan mengorbankan kebajikan masyarakat.

Protokol Kelapan belas

The Kings of Jews akan dikawal oleh pengawal pengawal rahsia, kerana orang-orang yahudi tidak akan membuka pinti kepada kemungkinan adanya perancangan untuk menentang kegiatan Yahudi

Protokol Kesembilan belas

Bangsa Yahudi akan membicarakan orang orang yang melakukan kesalahan politik sama seperti orang yang mencuri, membunuh dan kesalahan-kesalahan yang lain. Orang ramai akan memandang kesalahan politik itu sebagai satu kesalahan yang hina dan timbul rasa benci kepada mereka yang melakukannya.

Protokol Kedua puluh
Bank Antarabangsa Yahudi akan memberi pinjaman kepada bangsa bukan Yahudi dengan kadar bunga yang tinggi. Pinjaman yang sedemikian, akan menyebabkan pertambahan kadar hutang berlipat kali ganda. Ekonomi orang bukan Yahudi akan lumpuh secara outomatik kesan pertambahan hutang tersebut.

Protokol Kedua puluh Satu

Yahudi menggantikan pasaran wang dengan institusi hutang kerajaan yang bertujuan untuk menetapkan nilai perusahaan mengikut pendapatan kerajaan. Institusi ini akan menawarkan pasaran 500 sijil pinjaman perusahaan dalam sehari atau membeli sebanyak itu juga. Dengan cara inilah segala perusahaan akan bergantung kepada Yahudi.

Protokol Kedua puluh dua

Untuk sampai ketujuan yang baik iaitu kekuasaan Yahudi yang berkuasa penuh dalam rangka meletakkan dunia dalam pemerintahannya, kadang-kadang kekerasan akan digunakan. Di tangan Yahudilah terletaknya pusat kekuasaan yang paling besar.

Protokol Kedua puluh tiga

Orang Yahudi wajib melatih seluruh umat manusia dalam meningkatkan rasa segan dan malu agar mereka terbiasa dengan sifat patuh dan setia kepada arahan Yahudi.

Protokol Kedua puluh empat
Kerajaan tidak boleh diserahkan kepada mereka yang tidak tahu selok belok pemerintahan. Hanya mereka yang boleh menunjukkan sikap keras, kejam dan boleh memerintah dengan tegas akan menerima teraju kerajaan daripada pemimpin-pemimpin kita (Yahudi). Sumber"

JOMO Kata: "Amalkan Rukun Islam dan Rukun Iman... Berpegang kepada Al-Quran dan As-Sunnah... Insy'Allah apa juga protokol akan kita hadapi dengan baik...."

INFO TERKINI! "Gaji SBPA 2012 Cadangan Baharu CEUPACS..."



Perlaksanaan SBPA yang akan dilaksanakan pada awal tahun 2012 terpaksa ditunda akibat ketidak puasan hati beberapa pihak terutamanya CEUPACS mengenai penyelarasan gaji kakitangan Awam yang dilihat tidak selari dengan kehendak dan objektif kerajaan dalam mencapai Negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020...

Terbaru, CEUPACS melalui presidennya Datuk Omar Osman telah memainkan peranan dalam hal ini dalam usaha membela Kakitangan Awam... Secara asasnya terdapat 5 tuntutan yang dicadangkan oleh CEUPACS kepada kerajaan untuk disemak semula. Menurutnya:

"Cuepacs menuntut supaya lima perkara dikaji iaitu mengkaji semula prinsip pemindahan gaji kakitangan Gred 54 ke bawah, mengekalkan status kekananan kakitangan dalam Skim Saraan Malaysia (SSM), mengkaji semula tangga gaji maksimum, menyenaraikan kakitangan yang layak memperoleh kenaikan gaji tujuh hingga 13 peratus dan menyemak semula penstrukturan kenaikan gaji bagi semua gred."

Berikut difahamkan cadangan terbaharu oleh pihak CEUPACS sebagai panduan untuk kerajaan...



JOMO Kata: "Semacam ianya juga masih akan menimbulkan persoalan dan ketidak-puasan bagi Penjawat Awam... Apapun, TAHNIAH kepada CEUPACS kerana memainkan peranan yang cukup berharga dalam isu ini.... TANX CEUPACS dan TANX KERAJAAN..." BeritaSemasa

MAKSIAT! "Menyesal Gara-Gara Bilik RM 50..."

hiasan...




DUNGUN – Tindakan seorang gadis sunti yang masih menuntut di institutsi pengajian tinggi awam (IPTA) menyewa sebuah bilik hotel murah untuk memadu asmara bersama pasangannya membawa padah apabila bilik penginapan mereka diserbu pihak berkuasa, awal pagi kelmarin.


Menyedari bilik mereka didatangi tetamu tidak diundang kira-kira jam 1.50 pagi itu, teman lelakinya yang juga seorang rakan sekolej dikatakan nekad terjun melalui tingkap lalu terjatuh di atas bumbung sebuah kenderaan yang di letakkan di ruang letak kereta di bangunan terbabit sebelum berjaya melarikan diri.

Siasatan awal ke atas gadis terbabit mendapati, dia mendaftar masuk ke bilik hotel yang disewa dengan kadar RM50 itu kira-kira jam 5 petang selepas turun dari bas ekspres di tempat hentian bas berdekatan.

Ketika ditemui, gadis berasal dari Klang, Selangor itu memberitahu, dia menyewa bilik hotel murah itu untuk bertemu teman lelakinya.

Gadis berusia 19 itu turut mengakui dia mula menjalinkan hubungan cinta dengan teman lelakinya yang melarikan diri dari bilik hotel itu sejak dua tahun lalu dan sempat melakukan adegan panas bersama pasangannya sebelum bilik mereka diserbu pihak berkuasa.

Katanya, dia sama sekali tidak menyangka kali pertama menginap di hotel terbabit akhirnya memerangkap dirinya setelah dicekup pihak berkuasa jabatan agama.

“Saya terkejut apabila bilik saya tiba-tiba diketuk pada waktu awal pagi, tak sangka pula diserbu pencegah maksiat, saya ingat hotel itu selamat,

“Bagaimanapun ketika berada di bilik itu, saya sempat melakukan beberapa adegan panas, dan nyaris melakukan hubungan seks dengannya, nasib baik saya sempat menolak keinginannya untuk menodai saya,” katanya yang merupakan penuntut semester empat Diploma Perakaunan di sebuah IPTA.

Ketika ditanya mengenai nasibnya selepas pihak pengurusan IPTA mendapat tahu kes membabitkan dirinya, remaja terbabit memberitahu dia kini buntu memikirkan perkara itu, apatah lagi dia hanya menunggu dua semester lagi untuk memastikannya mendapatkan segulung diploma seperti yang dicita-citakan.

“Saya tidak berniat untuk melakukan perkara sumbang.

“Saya benar-benar menyesal, jika diberi peluang, saya bertaubat untuk tidak mengulanginya lagi, berilah saya peluang terakhir,” katanya.

Dia dibawa ke pejabat Unit Penguat kuasa Syariah untuk diambil keterangan sebelum dibebaskan selepas dijamin oleh ibu bapanya.

Anak sulung daripada dua beradik itu bagaimanapun bakal dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan khalwat mengikut Seksyen 31 (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Takzir Negeri Terengganu 2001 manakala teman lelakinya yang berjaya melarikan diri itu sudah dikenal pasti identitinya dan kini sedang diburu pihak penguat kuasa syariah untuk tindakan selanjutnya. - Y.Arif

Sumber : Sinar

Wednesday, 15 February 2012

"Apa Nak jadi Anak Gadis ini...?"

Sekadar hiasan....


JOMO Kata: "Mungkin ada yang berfikir perkara seperti ini tidak akan berlakau... Tapi, Ingat! Semua ini adalah tidak mustahil.... Katakan Tidak kepada KEBEBASAN BERJANTINA!!!"

"SAY NO To SEKSUALITI MERDEKA..."

ISU ELAK ZINA! "Guan Eng Buatkan OSTAS PAS Bengang...?"

Hiasan.....

"Cara Guan Eng memberi penerangan seolah memperlekehkan pihak yang melarang agar umat Islam meraikan hari Valentine.Kalau Islam dah kata tak boleh apahal nak paksa pulak? Ada mana mana haprak khawarij berani tegur Guan Eng?Nik Aziz?Nik Abduh?Hadi? Salleh Man?

Yang dilarang kepada umat Islam sebab ia menghampiri maksiat kepada yang bukan muhrim,apa salahkah larangan ini dikeluarkan kepada umat Islam,Guan Eng nak pertikaikan sangat kenapa?

Jika dia nak sambut itu dia punya pasal lah,tapi apahal cuba nak berdakwah kepada Umat Islam pulak.Umat Islam kena..Umno kena..PAS pun kena ajar dengan Guan Eng...apa macam?Menjadi tak dakwah DAP!? "- Sumber

JOMO Kata: "Niat untuk tidak menyambut hari kekasih ini hanya untuk mengelakkankan gejala sosial remaja untuk elak dari berzina... tapi, Lepas ni Ostat-Ostat ni sure kata Media memutar-belitkan isu... UMNO lagi yang salah.... Pas-Pas...."

PANAS! "Kematian Pengkhianat AGAMA Yang Menyeksakan..."


Mustafa Kamal Atatürk 1881-10 November 1938 adalah pengasas Republik Turki Beliau merupakan pegawai tentera, pemimpin revolusi, negarawan dan presiden Turki yang pertama.

Beliau adalah komander tentera yang berjaya dan berkhidmad sebagai panglima tentera semasa Pertempuran Gallipoli iaitu ketika Perang Dunia I. 

Angkatan tentera pimpinan beliau berjaya merampas kembali wilayah Anatolia dan Palestin . Ketika itu Empayar Ottoman / Uthmaniyah sedang dikoyak-koyak oleh Tentera Bersekutu. Mujurlah Mustafa Kamal telah memimpin pergerakan kebangsaan Turki menghadapi Perang Kemerdekaan Turki.

Beliau telah memindahkan ibu negara Turki dari Istanbul ke Angora yang kini dikenali sebagai Ankara.

Mustafa Kamal telah membentuk semula aspek kehidupan rakyat Turki agar sesuai dengan tuntutan semasa yang kemudian dipangil ideologi Kemalist. Ideologi ini bertujuan menyediakan Turki ke arah negara moden, demokratik dan negara sekular , positif dan bertindak rasional.

Beliau memerintah dari tahun 1918 hingga 1934. Beliau adalah seorang negarawan yang berkebolehan dalam bidang politik. Memeperkenalkan sistem politik sekularisme, beliau ‘berjaya’ meruntuhkan empayar Turki Uthmaniyyah. Mustafa Kamal Ataturk meninggal dunia pada tahun 1938 dan telah dikebumikan di sebuah makam di Ankara iaitu ibu negaranya.

Kematian Mustafa Kamal Atatürk

Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.

Antaranya ialah:

1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki di mana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.

2. Sakit jantung

3. Penyakit darah tinggi

4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24jam. Pembantu-pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau.

Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. 

Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggungjawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk.

Allah itu Maha Besar, panasnya tak juga hilang. Pada 26 september 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas lalu dia sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan.

Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan sembahyangkan mayat beliau. Mayat ini diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan sembahyangkannya.

Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (susah jenazahnya hendak masuk ke liang lahad). Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke alam muzium yang diberi nama EtnaGrafi di Ankara selama 15 tahun (sehingga tahun 1953).

Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 ton. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar.

Kerosakan Yang Telah Dibuat Atarturk

Disebalik kematian beliau yang sungguh tragis itu, sebenarnya semasa hayatnya beliau telah melakukan pelbagai – bagai kerosakan terhadapa agama islam di Turki khususnya.

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt

2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi (sesuai dengan kehendak barat)

3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di sebuah parti umum yang pertama di Ankara.

4. Beliau pernah menegaskan bahawa “negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden”

5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.

6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki

7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.

8. Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya diseluruh bandar Turki.

9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.

10. Agama Islam juga dibuang sebagai Agama Rasmi negara.

11. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan

12. Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.

13. Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.

14. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.

15. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.

16. Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam

17. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.

18. Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya “siapa tuhan dan dimana tuhan tinggal?” oleh kerana takut, askar tersebut menjawab ‘Kamal Atartuk adalah tuhan” beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

Begitulah Hayat hidup seorang pengkhianat agama, telah ditunjukkan kekuasan oleh Allah dan diberi pembalasan sebelum hari Akhirat lagi. Semoga kita dilindungi dari dari segala dugaan dan dilindungi dibawah rahmat Allah SWT... Sumber