Friends Of Jomo Malaya

Isi dan Maklumat penulisan adalah berdasarkan pandangan penulis tentang sesuatu isu. Ianya terbuka kepada sebarang idea/pandangan. Walau bagaimanapun, Penulis tidak akan bertanggungjawab di atas apa juga komen anda... TQ

Monday, 26 November 2012

McDonald's Malaysia Akhirnya Bersuara Selepas di Boikot...

sumber

6 comments:

  1. Pengurusan dan pekerja memang rakyat tempatan tetapi pengarah-pengarah syarikat dan pemegang saham dalam syarikat di Malaysia ini bagaimana pulak..ceritalah lagi, supaya rakyat malaysia jelas dan faham..

    ReplyDelete
  2. apa kecoh kecoh ni...MCDONALD x paksa pun pergi makan kat tempat dia...lalalalalala

    ReplyDelete
  3. Bro, mmg lah yg pegang francais rakyat msia. Tp hasil dp francais tu tetap ke tgn mcdonald USA. Hang tak usah nak tipu rakyat msia. yg bingai nak pegi ke mcd pegilah, tadak sapa larang, cuma yg ada ati perut kepada rakyat palistine, pikirkanlah. Jgn melantak tak ingat dunia. Mmg hasil francais tetap diperolehi oleh mcd usa dp mana2 francais dia di seluruh duni. Da tentu dia nak bagi sapapun tadak org amik pusing, sbb yg pegi melantak kat mcd hanya mreka yg pikir tembolok dan tekak sendiri aje.
    Kat msia ni terlalu banyak peluang keja, Kalau tak, takda bangla atau vietnam atau indon yg datang berbondong2 mencari rezeki kat msia. Berjuta mreka kat sini. Rakyat msia sendiri yg memilih keja, kebanyakan mreka bkeja kat mcd atau kfc. Tak caya tanyalah pihak HR mana2 organisasi.bila interview, mreka nak cari keja yang jenis pakai smart, tak mau jenis kotor2 tgn dan berpeluh, nak pegang pen aje tanak pegang skru atau sepanah dan keja mesti tempat yg ada aircond. Itulah spisisnya. Keja nak sikit, tapi gaji nak banyak. Masuk keja nak masuk lambat balik nak cepat..! Dan aku rasa 10~20% adalah student yg buat part time atau ~30% mana2 graduate yg jenis susah dapat keja. tak caya jugak..?! pegilah mcd atau kfc sekarang. Mmg jenis spisis tu lah. 90% melayu.
    Jadi, cuci skit kepala otak dia org. kerjaya bkan hanya ada di mcd atau kfc aje.
    Kat msia sekarang terlalu banyak kekurangan pekerja mahir dan separa mahir disektor minyak dan gas. Sekarang ni peluang keja kat rapid pengerang, berpuluh ribu pekerja yang diperlukan. Nak tau berapa gaji seorg pekerja kimpalan gas mahir sekarang? minimum RM200/jam. Korang tak terpikir ke nak dapat gaji mcm tu..!? Nak jadi mahir kena lah bekerja lebih dari 3~5 tahun baru dapat kemahiran, jgn melompat setiap 2 bulan.Jadi usah cari keja yg jenis keja2 kat mcd dan kfc je, cari tempat lain. Korang tengok berapa ekor org cina keja kat mcd atau kfc? Sapa yg berada dan mcd atau kfc sekarang dan biasa guna wifi kat situ, pegi tengok kat kaunter ada cina tak? Hah..ko pikirlah sendiri.! Dia org pandang pekerja2 mcd dan kfc atau yg sejenis ngan dia(yg lebih 90% melayu) suma persepsi mengatakan org pemalas atau sama spisis (yg aku kabo tadi) mreka ni la yg keja kat mcd dan kfc ni.
    Jadi, lagi sekali aku nak beritau, pada mreka yg ada ati perut kp rakyat palistine, fikir2kan lah. carilah peluang keja ditempat lain yang mengilap jati diri anda dan survival anda, demi untuk diri sendiri, keluarga, agama dan bangsa sensiri.

    -Sunny Spoon-

    ReplyDelete
    Replies
    1. McD, KfC dan Pizza Hut di Malysia adalah entiti Melayu. Ada tengok China kerja kat Tom Yam?? Takda kan?? Tapi kalau kat seafood, secret recepi dan 4 season, steakhaus, siapa kau tengok melayan kat situ? China kan?? Siapa banyak melantak kat entiti Melayu?? Melayu kan? So apa masaalah kalu 99% Melayu kerja kat McD, KFC dan Fizzahut? Ramai graduate foodtech dari USM, UPM yang kerja kat situ secara pro. Kau ingat Senchuan Seafood akan ambik foodteknologis Melayu ni kerja dengan diorang dibahagian QA/QC?? jauh BBQ dari api jawabnya.

      Kes Melayu tak suka kerja berat ini bukan masaalah 20 tahun kebelakangan ni, tapi sejak 200 tahun dulu lagi.
      Bila Inggeris buka ladang getah dan lombong timah/besi dia bawak masuk Tioghua dan Tamil jadi buruh. Fuchow masuk jadi pencacai taik dan tarik beca. Melayu masa itu asyik main dam, laga ayam dan bersilat, yang samseng jadi pemungut cukai pengkalan perahu macam samseng kg Dusun.

      Melayu belajar dari Inggeris dari segi perdagangan manusia, sebab tu ramai imigran masuk kerja disini. Kaum China belajar bagaimana nak bermuka-muka, kelentong seterusnya buat harta dari Inggeris. Bila Inggeris pergi, China pandai bermuka-muka, kelentong seterusnya kumpul harta dari Melayu. Bila China rasa Melayu sudah sedar dan mula pandai dalam perniagaan selain daripada buang masa, mereka mula kelentong supaya Melayu rasa jejek pada kaum sendiri.

      Terima lah hakikat bahawa Melayu pun sudah mula pandai dan berani dalam serba serbi. Walau pun jumlahnya tidaklah ramai tapi kita patut berbangga dan memberi sokongan.

      Delete
    2. daging kambing panggang....

      Delete
  4. Budak cina mana kerja mcd kfc piizza h
    ut cause halal punya hal kat malaysia. Kat singapore apa jadi ? Tolong jangan racist boleh x.....

    ReplyDelete